اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

فارس گزارش می دهد

نوآوري و تحول در برنامه‌هاي فرهنگي از اقدامات مهم امام جمعه قلعه‌رئیسی

نوآوري و تحول در برنامه‌هاي فرهنگي از اقدامات مهم و قابل تقدیرامام جمعه قلعه‌رئیسی است که موجب شده امروز تحولی در برنامه‌های فرهنگی شهر قلعه رئیسی رقم بخورد.

نوآوري و تحول در برنامه‌هاي فرهنگي از اقدامات مهم امام جمعه قلعه‌رئیسی

به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا، امروز اهمیت و اجر کار فرهنگی سالم و دارای پشتوانه علمی و اعتقادی، کمتر از شهادت نیست.

فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید، ‌ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر‌ رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروه‌ها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.

اهمیت فرهنگ در تحقق و تداوم انقلاب اسلامی و همچنین جایگاه رفیع آن نزد رهبران از نکاتی است که بر هیچ‏کس پوشیده نیست؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سکاندار انقلاب و پیشنهاد دهنده تشکیل شورای فرهنگ عمومی، درباره اهمیت فرهنگ فرموده‌‏اند: در عرصه‌ فرهنگ، بنده به معناى واقعىِ کلمه، احساس نگرانى مى‌کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه‌هایى است که آدمى به خاطر آن، گاهى ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه‌اى دارم.

اما بیان کلمه فرهنگ دارای چندین معنا است که چه کسی می تواند کار فرهنگی به نحو درستی انجام دهد و امروز یکی از دغدغه های مهم مردم و بسیاری از بزرگان همین کار فرهنگی است که بسیار کم رنگ شده است و حتی بسیاری از ادارات که در این زمینه بودند هم کار اصلی خود را فراموش کردند.

مردم حوزه چاروسا و قلعه رئیسی به لقب مومن و با فرهنگ بودن معروف هستند که در سال های به نحوی کار فرهنگی در حال فراموشی سپرده می‌شد که مهمترین آن خالی شدن مساجد و شرکت نکردن مردم در کارهای فرهنگی بود.

اما امروز همین شهر به عنوان یکی از شهرهای پایلوت در کار فرهنگی شد که در سفر آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان به قله‌رئیسی در خصوص کارهای فرهنگی در این شهر گفت: شهر قلعه رئیسی یکی از شهرهای برتر در برنامه های فرهنگی است که اگر بگویم جزء شهرهای اول کار فرهنگی استان است کم نگفتم و حتی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی این شهر را که توسط امام جمعه اجرا می‌شوند کاملا خبر دارم و بقیه شهرها و حتی مرکز استان به عنوان الگو استفاده می‌کنند.

لذا باید به صحبت‌های آیت‌الله ملک‌حسینی به این حقایق رسید که.

اگر بخواهیم به آخرین برنامه‌های فرهنگی این شهر بپردازیم مهمترین آن نماز جمعه این شهر است که می‌توان به استقبال مردم این منطقه از نماز جمعه در روزهای جمعه این شهر بپردازیم که جمعیت این شهر از این لحاظ بسیار باشکوه شرکت می‌کنند.

همچنین برنامه‌های همچون شهادت‌ها و تسلیت‌ها که شرکت مردم در این مراسمات بسیار چشم گیر است که بسیار مواقع به دلیل ازدحام جمعیت حضور مردم در مسجد نیست.

حضور بانوان در مراسمات از دیگر ویژگی‌ها و تحولات در برنامه‌های فرهنگی است که می توان این استقبال را قابل تقدیر دانست.

جمع آوری نذری از مردم در سطح شهر و شهرستان و آماده کردن نذری هر عصر بعد از نماز مغرب و عشاء و توزیع آن بین مردم هم شاید از توجهات و می تواند به این حضور بیافزاید.

پیگیر مشکلات شهر و منطقه توسط یک مجموعه فرهنگی که در راس آن امام جمعه یک شهر باشد بسیار قابل تقدیر باشد که هر از گاهی باحضور در منازل افراد بی سرپرست و فقیر در سطح شهر از دیگر توانمندی و رونق گرفتن برنامه های فرهنگی در سطح شهر است که می تواند به این امر مهم کمک کند.

حضور کودکان و خردسالان در نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی هم از دیگر ویژگی این برنامه‌ها است که می‌تواند به نسل آینده انقلاب توجه بیشتری کند.

حضور مسئولان استانی و شهرستانی در مراسمات ملی و مذهبی و فرهنگی این شهر توانست از دیگر شهرها سبقت بگیرد و به صورت معمولی هر دو هفته یکبار لااقل یک مسئول استانی و شهرستانی در نماز جمعه یا یک برنامه فرهنگی این شهر شرکت و پیگیر مشکلات منطقه خواهد بود که می توان به آخرین آنها که مدیرعامل گاز، فرمانده انتظامی استان، فرماندار کهگیلویه و نماینده کهگیلویه بود.

حضور و شرکت مسئولین شهر و منطقه در برنامه های فرهنگی و نماز جمعه از دیگر عوامل رونق گرفتن برنامه های فرهنگی این شهر می باشد که در تمامی برنامه های فرهنگی از شورای اسلامی، شهرداری، نیروی انتظامی و بسیج و سپاه پاسداران و چندین نهاد دیگر حضور فعال و حتی بانی کارهای برگزاری هستند.

تبلیغ و توجه به حضور مردم در این برنامه های فرهنگی کمک می کند تا مردم توجه ویژه به برنامه هایی همچون راهپیمایی ها و مراسمات ملی داشته باشد که آخرین نمونه آن را می توان راهپیمایی 22 بهمن دانست که مردم با یک شکوه خاص شرکت کردند.

برگزاری نشست‌های مختلف با جوانان و مردم و نظرخواهی از مردم در برنامه های متخلف هم می تواند کمک بسزایی داشته باشد.

گزارش:سیدحسن آرمند

انتهای پیام/82021

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول